The Effect of Financial Distress, Profitability, and Leverage on Profit Management with Institutional Ownership as a Moderation in Telecommunications Sector Companies Listed on the IDX

Authors

  • Yazena Putri Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
  • Rida Prihatni Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
  • Etty Gurendrawari Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59261/jbt.v6i1.263

Keywords:

Financial Distress, Profitability, Leverage, Profit Management, Telecommunications

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the influence of financial distress, profitability, and leverage on profit management, as well as to examine the role of institutional ownership as a moderating variable in the relationship between financial distress, profitability, and leverage on profit management. This study uses a quantitative research method. Quantitative research emphasizes more on testing theories through the measurement of research variables with numbers and conducting data analysis with statistical procedures. This study uses a causal design, which is a study that explains the causal relationship of independent variables to dependent variables. The results showed that financial distress, profitability, and leverage had no effect on profit management in telecommunications sector companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) for the 2018-2022 period. However, institutional ownership can weaken the influence of financial distress and profitability on profit management, while institutional ownership does not affect the influence of leverage on profit management.

References

Amelia, Amelia. (2023). The Influence of Brand Awareness, Perceived Quality, Brand Association, Brand Loyalty and Price on Daihatsu Car Buying Decisions (Case Study at Daihatsu Pemalang Car Dealership). Journal Research of Social Science, Economics, and Management, 3(1), 286–292.

Asikin, Muhamad Zaenal, Amelia, Amelia, & Hidayat, Agus Rohmat. (2024). Membangkitkan Semangat Kewirausahaan untuk Meningkatkan Keberlanjutan Bisnis dengan Memperkuat Sikap, Perilaku, dan Nilai Entrepreneurship. Cakrawala Repositori IMWI, 7(4), 1240–1245.

Agustiningrum, H., Huseini, M., Yuliaty, K., & Subarsa, P. (2021). Pola Komunikasi Dan Norma Penggunaan Internet Pada Orang Tua Terhadap Kecanduan Anak Dalam Penggunaan Youtube Di Era Digital. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1). Http://Ejournal.Bsi.Ac.Id/Ejurnal/Index.Php/Jika

Ahmad, S. (2020). Peran Keluarga dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 89-101.

Alia, T., & Irwansyah. (2018). Pendampingan Orang Tua pada Anak Usia Dini dalam Penggunaan Teknologi Digital. A Journal of Language, Literature, Culture and Education. https://doi.org/10.19166/pji.v14i1.639

Anggraini, C., Ritonga, D. H., Krisna, L., Syam, M., & Kustiawan, W. (2022). Komunikasi Interpersonal. Jurnal Multidisiplin Dehasen, 1(3), 337–342.

Asmawati, L. (2020, November). Peran Orangtua Dalam Penggunaan Film Animasi Islami Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fkip (Vol. 3, No. 1, Pp. 216-223).

Aziz, A., & Syakur, A. (N.D.). Stainu Purworejo: Jurnal Al Ghazali Konten Youtube Dan Dampak Pembentukan Karakter Bagi Anak Beserta Solusinya. Nurul Khasanah, Sigit Tri Utomo |, 144(2), 2021. Https://Ejournal.Stainupwr.Ac.Id

Fauziyah, S., & Saputro, E. P. (N.D.). Pola Komunikasi Ibu Dan Anak Usia Dini Dalam Penggunaan Aplikasi Youtube Di Desa Cemani Kabupaten Sukoharjo.

Fensi, F. (N.D.). Membangun Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Anak Dalam Keluarga. In Jurnal Pengabdian & Kewirausahaan (Vol. 1, Issue 1). Http://Www.Rancahpost.Co.Id/20160251061/13-

Firmawati, and Nur Uyuun I. Biahomo. 2021. “Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikososial Anak.” Jurnal Zaitun Universitas Muhammadiyah Gorontalo 7(2).

Mastanora, Refika. 2018. “Dampak Tontonan Video Youtube Pada Perkembangan Kreativitas Anak Usia Dini Refika.” Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak I(2):47–57

Pyrenia Iskandar, T., Ariza, R., & Nadhifa, F. (2021). Fenomena Penggunaan Youtube Channel Pada Anak Usia Dini Di Masa Pendemic Covid-19. In Jurnal Ilmiah LISKI (Lingkar Studi Komunikasi (Vol. 7, Issue 2). http://journals.telkomuniversity.ac.id/liski106JurnalIlmiahLISKI

Rohmatulloh, A. M., Bekti Istiyanto, S., & Bestari, D. (N.D.). Youtube Sebagai Media Pengendalian Orang Tua Terhadap Anak (Studi Kasus Parental Mediation Orang Tua Terhadap Siswa Sdit Al-Marjan Bekasi). Http://Jurnal.Utu.Ac.Id/Jsource

Sisbintari, K. D., & Setiawati, F. A. (2021). Digital Parenting sebagai Upaya Mencegah Kecanduan Gadget pada Anak Usia Dini saat Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1562–1575. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1781

Subejo, S., Chamidah, N., Nirmalasari, N., Suyoto, S., Hariadi, S. S., Muhamad, M., Selvi, A. M., Siddiq, D. M., Imawan, K., & Isamayana, I. (2021). Strategi Komunikasi Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pengembangan Ketahanan Desa Wisata Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Cirebon. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(1), 90. https://doi.org/10.22146/jkn.61859

Syahroni, U. (2024). Analisis Konten Animasi 2D Lagu Anak Indonesia Balita Sebagai Sarana Edukasi Anak dalam Platform Youtube. 2(1). https://doi.org/10.59581/seniman-widyakarya.v1i2.1987

Solikhah, Mar’atus, & Amelia, Amelia. (2022). Analisis CSF dan SWOT Studi Kasus: PT. Educational Development Consultant (EDC) Cirebon. Jurnal Ekonomi Teknologi Dan Bisnis (JETBIS), 1(3), 124–130.

Olifia, Hilda. “13 Kesalahan Komunikasi Orang Tua Terhadap Anak Yang Harus Segera Diubah”, diakses dari http://www.rancahpost.co.id/20160251061/13 -kesalahan-komunikasi-orang-tua-terhadap-anak-yang-harus-segera-diubah/, 18/04/2017, jam14;24.

Downloads

Published

2024-08-12